Architectonisch en technisch ontwerp
Ontwerpers gebruiken foto- of videomontages om te laten zien hoe bijvoorbeeld een nieuw gebouw, materiaal of meubelstuk in een bestaande omgeving zal passen. Met AR kan een ontwerper een interactief ontwerpmodel over de echte, live omgeving heen leggen.
Je hebt geen speciale apparatuur nodig om AR in de bouw te gebruiken. Augment gebruikt bijvoorbeeld tablets en smartphones als AR-apparaten. Met behulp van hun app kan een afgedrukte tekening van een huis worden bedekt met een interactief 3D-model.
HoloLens van Microsoft is een headset die toepassingen ondersteunt die holografische afbeeldingen combineren met de echte omgeving waarin de gebruiker zich bevindt. Het scant de omgeving van de gebruiker en voegt door de computer gegenereerde oppervlakken, afbeeldingen en objecten toe aan de echte scène. Afhankelijk van de toepassing kan een ontwerper bijvoorbeeld objecten manipuleren, spraakopdrachten gebruiken en binnen de ontworpen omgeving bewegen.
Dingen op schaal zien is nuttig, zelfs voor een getrainde ontwerper. Ik denk dat MR de ontwerpers eindelijk van hun bureau of kantoor zal bevrijden en mogelijk naar de locatie van een nieuwbouw of renovatie zal brengen. Ik ben ervan overtuigd dat deze kansen ook zullen leiden tot innovaties in ontwerp en constructie.
Bouwplaatsen
We hebben tablets gezien op bouwplaatsen, maar de mogelijkheid om digitale inhoud te integreren met de echte wereld opent nieuwe mogelijkheden voor het plannen van werkzaamheden, kwaliteitsmanagement, veiligheid en inspectie.
Bijna twee jaar geleden interviewde ik Mallorie Brodie, mede-oprichter van Bridgit. Destijds was het bedrijf bezig met het prototypen van een interessante app die Google Glass en de Myo-armband van Thalmic Lab combineerde. Met de app kon een werknemer door specificaties bladeren en documenten ontwerpen met Google Glass met handbewegingen, zelfs met handschoenen aan.
Een andere AR-app waarover ik heb geschreven, is DAQRI Smart Helmet. Het heeft een displayvizier dat de gebruiker verbindt met de werkomgeving en direct relevante informatie levert. Omdat iedereen op een bouwplaats al een helm draagt, is het toevoegen van AR- of MR-mogelijkheden aan de helm een heel natuurlijke keuze.
Veiligheid is een groot probleem in de bouw. Bij de AEC Hackaton 3.2 Helsinki gebruikte een van de hackteams, Team Safety, BIM, HoloLens en Trimble Connect om de veiligheid op een bouwplaats te plannen, te analyseren, aan te passen en te verifiëren (zie de video).
Project samenwerking
Bouwprojectteams zijn vaak verspreid. Er zijn al veel digitale manieren om op afstand samen te werken. AR en MR zullen een nieuwe dimensie toevoegen aan digitale samenwerking.
Softwareontwikkelaar Object Theory heeft laten zien hoe MR kan worden gebruikt om een projectteam in één ruimte rond een 3D-model van een gebouw te verzamelen, als avatars. Een bouwbedrijf, CDM Smith, heeft deze technologie al met succes gebruikt.
Inbedrijfstelling en overdracht
Er zijn al mobiele punchlist-apps en cloudservices die het afsluitingsproces aanzienlijk efficiënter hebben gemaakt dan het papieren equivalent. Evenzo vereist de inbedrijfstelling veel documenten en informatie over bouwsystemen. AR- en MR-apps kunnen de specificaties, samen met de feitelijke prestatiestatistieken, precies daar brengen waar ze nodig zijn.
Het overhandigen van een project aan de klant is een andere fase waarin AR en MR kunnen worden gebruikt. Een interactieve gebruikershandleiding voor een gebouw en een gebruikershandleiding voor een gebouw kunnen gedurende de levenscyclus van een gebouw een aanzienlijke waarde toevoegen. Er is echter een serieuze uitdaging met property-gerelateerde apps. Omdat technologie zich erg snel ontwikkelt, raken apps in relatief korte tijd verouderd.
Opleiding
AR en MR kunnen leerprocessen aanzienlijk versnellen. In plaats van in een klaslokaal te zitten, konden cursisten ideeën ontwerpen, bouwen en testen in een echte omgeving. Onderwijs op afstand zou ook baat hebben bij AR- en MR-aanvragen.